2

Het onderwijs

Organisatie van het onderwijs

Ons IKC werkt met een leerstofjaarklassensysteem en heeft combinatiegroepen. Leerlingen met dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep, waarbij vier groepen gecombineerd zijn. Bijvoorbeeld in groep 1-2. Deze kinderen zitten in een groep van 4 tot en met 6-jarigen, omdat bij de jongere kinderen de totale ontwikkeling dan beter tot zijn recht komt. Behalve dat het onderwijs zich richt op optimale resultaten op het gebied van rekenen, taal en lezen is ons onderwijs zo ingericht dat we aandacht hebben voor belangrijke competenties, waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Zo wordt in het afgestemde onderwijsproces actief gewerkt aan; het kunnen plannen, samenwerken, creativiteit, presenteren, reflecteren, ondernemen en verantwoordelijkheid nemen. Wij vinden het belangrijk om een aantal activiteiten gezamenlijk te doen, zoals vieringen, crea-middagen en de sportdag.

Groepen op school

Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd:

• Leerstofjaarklassen: leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd
• Combinatiegroepen: samenvoegen van twee of meer leerjaren tot een groep, bijvoorbeeld groep 3/4

Invulling onderwijstijd

Wat is Onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2

Vak

leerjaar 1

leerjaar 2

ontluikende gecijferheid

5

5

ontluikende geletterdheid

5

5

zintuiglijke en lichamelijke oefening

8

8

wereldoriƫntatie

4

4

  

Binnen de onderwijstijd van de eerste twee leerjaren is er aandacht voor executieve vaardigheden. Specifiek is genoemd ontluikende gecijferdheid en geletterdheid. Dit zijn twee vakgebieden die voorwaardelijk zijn voor een goede start in groep 3.

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

*in uren

Vak

LJ3

LJ4

LJ5

LJ6

LJ7

LJ8

Lezen

6

6

3

2.30

2.30

2.30

Taal

6

6.30

7.30

7.30

7.30

7.30

Rekenen/ wiskunde

5

5

5

5

5

5

Wereldoriƫntatie

4

4

4

4

Kunstzinnige en creatieve vorming

2

2

2

2

2

2

Bewegingsonderwijs

2

2

2

2

2

2

Levensbeschouwing

0.30

0.30

0.30

1

1

1

Engelse taal

0.30

0.30

0.30

1

1

1

Schrijfonderwijs

2

1.30

0.30

0.30

0.30

0.30

  

In het rooster is ruimte opgenomen voor spreekuurmomenten. Tijdens de spreekuren hebben de kinderen de ruimte om met de leerkracht in gesprek te gaan over hun eigen leerdoelen en welke begeleiding hiervoor nodig is. Dit zijn ook de momenten waar de sociaal emotionele ontwikkeling centraal staat.
In elke klas wordt dagelijks gestart met een 'inloop'. In overleg met de leerkracht stelt iedere leerling eigen leerdoelen vast waaraan gewerkt wordt tijdens de inloop. De taken en activiteiten voorkomend uit de eigen leerdoelen vallen onder een bepaald vakgebied.

Extra faciliteiten

Ons IKC beschikt over de volgende extra faciliteiten:

Het team

Directeur a.i. van IKC De Wieling is Paula Visser. De schooldirecteur geeft leiding en sturing aan het onderwijs en de organisatie van de school, ontwikkelt het beleid van de school, verzorgt de uitvoering van het onderwijsproces en is belast met het personeelsmanagement.
Laura van Breukelen is de intern begeleider. Zij geeft uitvoering aan allerlei taken aangaande de leerlingenzorg. Daarnaast werken er op dit moment 6 leerkrachten, 1 leerkrachtondersteuner, 1 vakleerkracht gym, 4 pedagogisch medewerkers en 1 conciërge op De Wieling. De individuele teamleden hebben zich de afgelopen jaren met name geschoold op het gebied van 'Leren zichtbaar maken door formatief evalueren'.

Op onze school werkt Marieke Callaars een aantal uren per week als onderwijsassistent. Zij wordt ingezet voor de begeleiding van kinderen met een arrangement.  Caroline Bremer ondersteunt als leerkrachtondersteuner de leerkrachten in groep 3-4 en 5-6 en geeft alle groepen muziekles.

bekijk ons team

Vakleerkrachten

Op onze school geeft Jeffrey Tiemessen als vakleerkracht gym op maandag. Hij verzorgt ook de naschoolse activiteiten van WielingSport. WielingSport maakt het mogelijk voor kinderen van IKC De Wieling om na schooltijd nog een uur gratis te sporten in onze eigen gymzaal.

Aanbod voor het jonge kind

Ons IKC heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang en Peuteropvang. Het aanbod voor het jonge kind organiseren we zelf.

De opvang is onderdeel van IKC De Wieling.

In de peuteropvang dagen wij je kind uit om zich te ontwikkelen en grenzen te verleggen. Hierbij maken we bij de peutergroep gebruik van het programma Startblokken. Er wordt met thema’s en activiteiten gewerkt die peuters aanspreken. Elke dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend staat in het teken van knutselen, gymmen, spelletjes in de kring, muziek en spelen met leeftijdsgenootjes. Onze pedagogisch medewerkers zorgen voor uitdagend speelgoed en creatieve materialen.

Natuurlijk spelen de kinderen ook buiten, dit kunnen spelletjes zijn of spelen met ons buiten speelmateriaal. Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ze hebben belangstelling voor de dingen om hen heen en ook voor wat volwassen mensen doen. Het liefst willen ze overal aan meedoen. Zo willen zij helpen met schoonmaken, autorijden, boodschappen doen met een portemonnee. In fantasie spelen zij de werkelijkheid na. Daardoor groeien ze en leren ze de wereld kennen: Spelenderwijs leren zij en die mogelijkheden zijn er volop. Spel is daarmee een onmisbaar onderdeel in de ontwikkeling van kinderen. De groepslokalen van de peutergroepen zijn vanuit onze Startblokken-werkwijze verdeeld in peutervriendelijke en uitdagende speelhoeken. Zo is er een huishoek, een bouwhoek, knutselhoek, leeshoek, speltafel en natuurlijk een vrije ruimte. De hoeken nodigen uit tot spel en ontdekken. Het zijn speel-leerplekken waar de peuter zich veilig voelt en spelenderwijs leert. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van de gymzaal.

De buitenruimtes zijn zo ingericht dat de peuters vrij en veilig kunnen spelen met verschillende speelmogelijkheden op ons fantastische speelplein. Op gezette tijden spelen peuters en kleuters samen op het schoolplein.

Alle pedagogisch medewerkers zijn in het bezit van een passende beroepskwalificatie en voldoen dus aan de opleidingseisen. Daarnaast zijn alle medewerkers van IKC De Wieling in het bezit van een recente verklaring omtrent gedrag. In het kader van de continuïteit vinden we het belangrijk dat pedagogisch medewerkers bij een vaste stamgroep werken.

Kwaliteitszorg en schoolplan

Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.

Doelen in het schoolplan

Op IKC de Wieling wordt door het gehele team gewerkt aan de realisatie van het schoolplan. We werken in Pijlergroepen. Elke Pijlergroep bestaat uit teamleden met affiniteit voor een Pijler. Zij zijn verantwoordelijk voor de realisatie van een onderdeel van het schoolplan.

Pijler 1: Een stevige basis
Pijler 2: Persoonlijke groei
Pijler 3: Activerend leren

Pijler 1

Ambitie: “In 2026 spelen we bij de basisvakken op een doelgerichte manier in op de verschillende niveaus van de leerlingen.”

Doelen schooljaar 2024-2025
Aan het eind van het schooljaar is een doorgaande lijn zichtbaar en werken we doelgericht samen, voor alle kinderen van 0 tot 12 jaar.

Met behulp van het pijlerbord werken we zichtbaar aan onze ontwikkeling en bespreken deze tijdens teamvergaderingen.

De toetsresultaten van de basisvakken liggen minimaal op het landelijk gemiddelde dat past bij onze schoolweging.

De nieuwe taalmethode is aan het eind van het schooljaar geïmplementeerd. De afspraken zijn dan geborgd in een kwaliteitskaart.

Digitale geletterdheid heeft een vaste plek in ons programma. Dit wordt eveneens vastgelegd in een kwaliteitskaart.


Pijler 2

Ambitie: “In 2026 weten de leerlingen waar ze zitten in hun ontwikkeling, wat hun volgende stap wordt en wat ze daarvoor nodig hebben.”

Doelen schooljaar 2024-2025

We koppelen de leerKRACHTen aan onze kernwaarden en het werken aan executieve functies (zoals concentratie, je leren beheersen, je wensen tijdelijk uitstellen).

Maandelijks informeren we de ouders/ verzorgers via Parro over de centraal staande leerKRACHT.

In elke groep is zichtbaar welke leerKRACHT centraal staat.


Pijler 3

Ambitie: "In 2026 werken de leerlingen structureel en effectief samen met kinderen van verschillende niveaus en geven feedback op dit proces".

Doelen schooljaar 2024-2025
We hebben een doorgaande lijn voor beeldende vorming voor alle kinderen van 0 tot 12 jaar.

We hebben een doorgaande lijn voor coöperatief en bewegend leren voor alle kinderen van 0 tot 12 jaar.

We bieden kinderen die meer uitdaging nodig hebben een passend aanbod.

Burgerschap krijgt vorm in de kennisoverdracht bij onze methode Blink!

Ontwikkeling van leerkrachten
Veranderingen in de maatschappij en het onderwijs zijn van invloed op de van medewerkers gevraagde vaardigheden. Om daarop goed te kunnen inspelen, voeren alle teamleden regelmatig gesprekken met de directeur. In die gesprekken staat professionele ontwikkeling in relatie tot de schoolontwikkeling centraal. Hoe kun je in ontwikkeling zijn en blijven, wat mag je daarbij als medewerker van het management verwachten? Vakliteratuur bijhouden, opleiding en scholing zijn daarvan onderdelen. Dit schooljaar stellen we bekwaamheidsdossiers op.

Hoe bereiken we deze doelen?

Als IKC willen we onszelf steeds verbeteren. Centraal staat de vraag "doen we de juiste dingen en doen we ze ook goed?" We werken volgens de PDCA cyclus. Om onze kwaliteit te waarborgen maken we gebruik van het systeem Schoolmonitor. Plannen, evaluaties en verbetertrajecten worden hier systematisch in vastgelegd. Jaarlijks komt hieruit een jaarverslag dat weer de basis is voor het jaarplan. In kwaliteitskaarten beschrijven we kort en bondig de manier waarop we werken bij verschillende vakgebieden. Jaarlijks zijn er minimaal 4 studiedagen. Halverwege en aan het eind van het schooljaar is er een evaluatie van de resultaten van ons onderwijs. We analyseren en bespreken de Cito en LOVS-resultaten en de eindopbrengsten met behulp van de groepskaart tijdens intervisiemomenten met het gehele team. Tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen en de groep als geheel besproken en interventies worden in plannen vastgelegd.

Contact

Bezoekadres

IKC de Wieling

Kolkweg 5
6685 BC Haalderen
Postbus 110 6680 AC Bemmel

E-mail: [email protected] of [email protected]
Tel: 0481-462172

Privacyverklaring