Ontwikkeling en resultaten
Tussentijdse toetsen
Resultaten van ons onderwijs
Doen wij de goede dingen en doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle kinderen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk kinderen in ons IKC ons aanbod volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school.
KIJK
In de dagopvang en de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van je kind op het gebied van onder andere motoriek, taal- en rekenontwikkeling. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt, zodat we telkens zo goed mogelijk aansluiten bij de behoefte van de kinderen.
Zien!
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen, maken we vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem Zien! Middels 28 vragen verdeeld over 7 domeinen brengen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind in kaart, waarmee we je kind ondersteunen in de sociale ontwikkeling.
Methodegebonden toetsen
Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden, waarbij we aandacht hebben voor de verschillende ontwikkelbehoeften tussen kinderen. We houden de voortgang van de kinderen bij met behulp van tussentijdse toetsen, zodat we ons aanbod steeds kunnen aanpassen aan de behoeften van de kinderen op dat moment.
Leerling- en Onderwijsvolgsysteem (LOVS)
Naast methodegebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele kinderen en de groep te volgen, het leerling- en onderwijs-volgsysteem (LOVS). Ook met deze toetsen volgen en analyseren we de vorderingen van individuele kinderen en groepen kinderen. We hebben hoge verwachtingen van onze kinderen, met het streven naar een percentage van 60% -70% van de leerlingen een I-II-III score op de vakgebieden begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen-wiskunde. (De landelijke norm ligt op 60%.) Met een stevig aanbod zijn we ervan overtuigd dat we dit streefdoel kunnen bereiken.
Resultaten doorstroomtoets
Wat is de doorstroomtoets?
In februari van groep 8 maken alle leerlingen een doorstroomtoets. Met de doorstroomtoets laten de kinderen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Wij weten daardoor ook waar we tot het einde van het schooljaar nog aandacht aan moeten besteden, om elk kind zo goed mogelijk te laten doorstromen naar het best passende voortgezet onderwijs.Scoort je kind op de toets beter dan ons eerder gegeven advies, dan moeten wij het advies naar boven bijstellen. Bij een lagere score op de doorstroomtoets hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, het geeft slechts weer wat je kind op het moment van de toetsafname kan en weet.
Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is met behulp van referentieniveaus. De doorstroomtoetsresultaten van de kinderen spelen hierbij een belangrijke rol.
Wat zijn referentieniveaus?
De doorstroomtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
- Hoeveel procent van de kinderen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
- Hoeveel procent van de kinderen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de
‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de kinderen op ons IKC hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. De Inspectie van het Onderwijs vergelijkt onze resultaten met die van soortgelijke scholen en bepaalt daarmee of wij voldoen aan de basiskwaliteit van goed onderwijs bieden.
Wat zijn signaleringswaarden?
Welk percentage van de kinderen van ons IKC dat minimaal voldoende scoort op basis- en streefniveau wordt vastgesteld door de Inspectie van het Onderwijs. Als wij lager scoren dan deze minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er bij ons misschien iets niet goed gaat. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.
Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Onze resultaten op de Leerling in Beeld- doorstroomtoets
In april maken alle leerlingen van groep 8 de Eindtoets Basisonderwijs van CITO, die landelijk genormeerd is. Daarmee ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de leerlingen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen vergelijkbaar zijn. De scores van de Eindtoets basisonderwijs liggen tussen de 500 en 550. Hieronder vindt u onze resultaten van de afgelopen schooljaren. Wij scoren met CET van 2021-2022 onder het landelijke gemiddelde. Toch kloppen alle scores met de adviezen die gegeven zijn. De subsidiegelden van NPO (n.a.v. evt. leerachterstanden door Corona), worden aankomend schooljaar ingezet voor kwalitatief sterker onderwijs op Rekenen en Lezen.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau in 2021-2022?
% 1F behaald (over drie schooljaren)
IKC de Wieling: 94.5%
Vergelijkbare scholen: 95.4%
Signaleringswaarde inspectie: (85,0%)
Welk percentage leerlingen behaalt het streefniveau in 2021-2022?
% 1S/2F behaald (over drie schooljaren)
IKC de Wieling: 51.4%
Vergelijkbare scholen: 58.3%
Signaleringswaarde inspectie: (47.3%)
Schooladviezen
Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven in 2020-2021?
vmbo-b
4,2%
vmbo-b / vmbo-k
4,2%
vmbo-k
12,5%
vmbo-k / vmbo-(g)t
25,0%
vmbo-(g)t
16,7%
vmbo-(g)t / havo
4,2%
havo
8,3%
havo / vwo
8,3%
vwo
16.7%
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:
- Gezien worden
- Groeigericht/elkaar versterken
- Vertrouwen
IKC De Wieling schept een vriendelijk, veilig en ordelijk klimaat. Elk kind kan zich hier optimaal ontwikkelen. We hebben een veilige school beleid. Dit beleid is geen onveranderlijk plan. Nieuwe inzichten over ontwikkelingskansen van kinderen, nieuwe ideeën van ouders over waarden en normen en nieuwe richtlijnen vanuit de overheid kunnen leiden tot aanpassing van dit beleid.
Sociale veiligheid
Wij gaan er vanuit dat een kind zich op school prettig en geborgen voelt. Wij streven ernaar dat een kind graag naar school gaat. Een goed leefklimaat op school, waarbij een kind zich veilig en geborgen voelt, is van enorm belang. Zo kan een kind zich ontwikkelen tot een verdraagzaam mens met zelfrespect en respect voor anderen, zelfvertrouwen en de durf om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen doen en laten. Op school gaan leerkrachten en kinderen op een plezierige en respectvolle manier met elkaar om. Zowel ongewenst als gewenst gedrag wordt zoveel mogelijk bespreekbaar gemaakt. Dit draagt bij aan een goed schoolklimaat.
We streven naar een open schoolgebouw waarin lesgegeven wordt volgens onze visie op het kind, het herkennen en erkennen van verschillen. Dit alles tezamen levert de bouwstenen voor een prettige ongedwongen sfeer, waarin met wederzijds respect en bewondering voor elkaar een pedagogisch klimaat gecreëerd wordt. Dit willen we op de volgende manieren bereiken:
We zijn een kindvriendelijke school. Dat blijkt uit het feit dat alle kinderen hier welkom zijn, ook kinderen met een bijzondere zorg.
Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Dit houdt in: een open houding in het contact met ouders en leerlingen.
We scheppen een prettige sfeer op school, waarbij positieve aandacht voorop staat.
Ouders worden serieus genomen, hun mening over schoolzaken telt mee.
We zijn een laagdrempelige school, waarbij we open staan voor zowel leer- als overige problemen. Leerlingen moeten zich in en rondom de school veilig voelen. Letterlijk veilig, dankzij duidelijke afspraken die zowel in als buiten de school gelden. Ook toezicht op het schoolplein en een veilig gebouw dragen daartoe bij. Persoonlijke veiligheid is er door kinderen het vertrouwen te geven dat ze altijd bij de leerkrachten terecht kunnen.
Kinderen worden binnen al hun mogelijkheden gestimuleerd, gecomplimenteerd en uitgedaagd, waarbij rekening gehouden wordt met verschillen in leren, tempo, interesses en capaciteiten.
Werkwijze Sociale opbrengsten
Om sociale opbrengsten te waarborgen werken we op de Wieling met het programma van Kwink.
Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).
Kwink:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep
- Verhoogt de leeropbrengsten
- Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
- Biedt iedere les unieke filmpjes
- Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
Kwink: wetenschappelijk onderbouwd en erkend Kwink is geïnspireerd op het boek ‘Groepsplan Gedrag, planmatig werken aan passend onderwijs’ van dr. Kees van Overveld. Kees van Overveld is inhoudelijk adviseur van Kwintessens, de maker van Kwink. Hij bundelde zijn ervaring en kennis én bewezen wetenschappelijke inzichten in het boek ‘Groepsplan Gedrag’. Internationaal onderzoek (www.casel.org) wijst uit dat een sterk ingevuld programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL) in combinatie met goed klassenmanagement, ook tot hogere scores leidt voor taal, lezen en rekenen. De onafhankelijke Erkenningscommissie interventies heeft Kwink erkend als ‘goed onderbouwd’. Kwink is daardoor nu opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd instituut (NJi).
Contact
Bezoekadres
IKC de Wieling
Kolkweg 5
6685 BC Haalderen
Postbus 110 6680 AC Bemmel
E-mail: [email protected] of [email protected]
Tel: 0481-462172